Szanowni Państwo
Dnia 17 czerwca 2017 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie przyrody,
a wraz z nią zmienią się przepisy dotyczące wycinki drzew. Zmiany te dotyczą w szczególności osób fizycznych. Dotychczas, po zmianach obowiązujących od 1 stycznia 2017 roku, osoba fizyczna, mogła bez ograniczeń usuwać drzewa ze swojej nieruchomości o ile wycinka nie była związana z prowadzeniem działalności gospodarczej. Obowiązywały jedynie zasady dotyczące ochrony gatunkowej oraz ochrony zabytków. Nowelizacja, wprowadzona ustawą z dnia 11 maja 2017 roku o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz.U. z 2017r. poz 1074), która wejdzie w życie 17 czerwca 2017 roku, wprowadza istotne zmiany w zasadach wycinki drzew. Poniżej przedstawiamy jej najważniejsze zapisy:
1. OBOWIAZEK ZGŁASZANIA WYCINKI PRZEZ OSOBY FIZYCZNE
zapis nowej ustawy nałożył na osoby fizyczne obowiązek zgłaszania wójtowi zamiaru usunięcia drzew, których obwody pni na wysokości 5 cm powyżej gruntu przekraczają:
Powyższy obowiązek nie dotyczy krzewów.
Zgłoszenie musi zawierać:
Zgłoszenie można dostarczyć osobiście lub drogą pocztową do siedziby Urzędu Gminy w Piekoszowie, ul. Częstochowska 66A, 26-065 Piekoszów.
UWAGA: w przypadku drzew usuwanych z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, zgłoszenia należy dokonać do wojewódzkiego konserwatora zabytków.
2. PROCEDURA ADMINISTRACYJNA PO DOKONANIU ZGŁOSZENIA
Zgodnie z nowymi regulacjami zgłoszone drzewo usunąć można jedynie w terminie 6 miesięcy od dnia przeprowadzenia oględzin. Jeżeli w tym terminie drzewo nie zostanie usunięte jego wycinka będzie możliwa dopiero po dokonaniu powtórnego zgłoszenia. Procedura zgłoszenia jest taka sama jak opisana w punkcie 2.
Jeżeli w terminie 5 lat od daty dokonania oględzin właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta będzie mieć związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosły drzewa usunięte na podstawie zgłoszenia, wówczas na właściciela nieruchomości nałożony zostanie obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzew.
Zgodnie z nowelizacją ustawy, usunięcie drzew:
skutkować będzie naliczeniem administracyjnej kary pieniężnej.
W przypadku wszystkich innych podmiotów, a także osób fizycznych usuwających drzewa w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, obowiązek uzyskania zezwolenia uzależniony jest od obwodu pnia mierzonego na wysokości 5 cm od gruntu, a nie jak wcześniej na wysokości 130 cm.
Wycinka drzew, których obwody pni na wysokości 5 cm przekraczają:
wymaga uzyskania stosownej decyzji zezwalającej na wycięcie drzew, wydawanej przez burmistrza a w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków - wojewódzkiego konserwatora zabytków.
7. STAWKI OPŁAT ZA WYCINKĘ
Na mocy nowej ustawy w terminie do 1 miesiąca od dnia wejścia w życie nowych przepisów minister właściwy do spraw środowiska w drodze rozporządzenia określi wysokość stawek opłat oraz ich zróżnicowanie. Do czasu wejścia w życie ww. rozporządzenia do ustalania opłaty za usunięcie zieleni stosowane będą maksymalne stawki określone w ustawie o ochronie przyrody, tj. dla drzew - 500zł/1cm obwodu pnia drzewa, dla krzewów - 200zł/1m2 powierzchni.
8. POZOSTAŁE ZMIANY
Podstawa prawna:
Pozostałe zmiany znajdą Państwo w tekście ustawy:
Urząd Miasta i Gminy w Piekoszowie
ul. Częstochowska 66a
26-065 Piekoszów
województwo: świętokrzyskie
powiat: kielecki
tel. (+48) 41 300 44 00
fax (+48) 41 300 44 60
e-mail: gmina@piekoszow.pl
NIP: 959-14-78-926
Skrytka ePUAP: /2s59n6polh/SkrytkaESP
Dane do faktur:
Miasto i Gmina Piekoszów
ul. Częstochowska 66a
26-065 PIEKOSZÓW
NIP: 9591478926
poniedziałek - 7.30 do 15.30
wtorek - 7.30 do 15.30
środa - 9.00 do 17.00
czwartek - 7.30 do 15.30
piątek - 7.30 do 15.30
Burmistrz Miasta i Gminy
przyjmuje interesantów
w środy do godz. 17