Przejdź do wersji zoptymalizowanej dla osób niewidzących i słabowidzących
Przejdź do wyszukiwarki
Przejdź do menu górnego
Przejdź do treści głównej
Przejdź do menu prawego
Przejdź do mapy serwisu
Przejdź do stopki
Zamknij pasek info24 Zatrzymaj pasek info24 Uruchom pasek info24
Znajdujesz się w: Strona główna / Aktualności

Aktualności

 
2017-06-21

Zmiany w przepisach dotyczących wycinki drzew

 

Szanowni Państwo
        Dnia 17 czerwca  2017 roku  wchodzi w życie nowelizacja ustawy o  ochronie przyrody,

a wraz z nią zmienią się przepisy dotyczące wycinki drzew. Zmiany te dotyczą w szczególności osób fizycznych. Dotychczas, po zmianach obowiązujących od 1 stycznia 2017 roku, osoba fizyczna, mogła bez ograniczeń usuwać drzewa ze swojej nieruchomości o ile wycinka nie była związana z prowadzeniem działalności gospodarczej. Obowiązywały jedynie zasady dotyczące ochrony gatunkowej oraz ochrony zabytków. Nowelizacja, wprowadzona ustawą z dnia 11 maja 2017 roku o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz.U. z 2017r. poz 1074), która wejdzie w życie 17 czerwca 2017 roku, wprowadza istotne zmiany w zasadach wycinki drzew. Poniżej przedstawiamy jej najważniejsze zapisy:

 

1. OBOWIAZEK ZGŁASZANIA WYCINKI PRZEZ OSOBY FIZYCZNE
zapis nowej ustawy nałożył na osoby fizyczne obowiązek zgłaszania wójtowi zamiaru usunięcia drzew, których obwody pni na wysokości 5 cm powyżej gruntu przekraczają:

  • ·      80 cm w przypadku: topól, wierzb, klonów jesionolistnych, klonów srebrzystych,
  • ·      65 cm w przypadku kasztanowców zwyczajnych, robinii akacjowych, platanów klonolistnych,
  • 50 cm w przypadku pozostałych drzew.

Powyższy obowiązek nie dotyczy krzewów.

Zgłoszenie musi zawierać:

  • imię i nazwisko wnioskodawcy,
  • oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte,
  • rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.

Zgłoszenie można dostarczyć osobiście lub drogą pocztową do siedziby Urzędu Gminy w Piekoszowie, ul. Częstochowska 66A, 26-065 Piekoszów.

UWAGA: w przypadku drzew usuwanych z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, zgłoszenia należy dokonać do wojewódzkiego konserwatora zabytków.

 

2. PROCEDURA ADMINISTRACYJNA PO DOKONANIU ZGŁOSZENIA

  • W terminie 21 dni organ przyjmujący zgłoszenie przeprowadzi oględziny przeznaczonych do usunięcia drzew, podczas których ustalony zostanie gatunek drzew oraz ich obwody na wysokości 5cm. Z oględzin sporządzany będzie protokół.
    UWAGA: gdy zgłoszenie nie zawiera wszystkich elementów wskazanych w punkcie 1, na zgłaszającego zostanie nałożony obowiązek uzupełnienia zgłoszenia w terminie 7 dni – nałożenie obowiązku uzupełnienia zgłoszenia przerywa bieg 21 dniowego terminu.
  • W terminie 14 dni od daty dokonania oględzin organ przyjmujący zgłoszenie, może w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw co do zamiaru usunięcia zieleni.
    UWAGA: za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej w placówce pocztowej. W związku z tym informacja o wniesieniu sprzeciwu może dotrzeć do zgłaszającego wycinkę w terminie dłuższym niż 14 dni. Najlepiej po upływie 14 dni sprawdzić w Urzędzie czy nie zgłoszono sprzeciwu do wycięcia, gdyż wycinka drzewa, w stosunku do którego zgłoszono sprzeciw zagrożone jest karą finansową.
  • Organ,  do którego wniesiono zgłoszenie, może wnieść sprzeciw w przypadku:
    - lokalizacji drzewa na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
    - lokalizacji drzewa na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
    - lokalizacji drzewa na terenach objętych formami ochrony przyrody
    - spełniania przez drzewo kryteriów, które zostaną ustalone w rozporządzeniu ministra do spraw środowiska dot. uznawania przyrody żywej i nieożywionej za pomniki przyrody - w tym zakresie ustawa zacznie obowiązywać po wejściu w życie w/w rozporządzenia. Minister ma 6 miesięcy na wydanie tego rozporządzenia.
    • Organ, do którego wniesiono zgłoszenie musi wnieść sprzeciw w przypadku:
      - jeżeli zgłoszenie dotyczy drzewa objętego obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usunięcie,
      - nie uzupełnienia zgłoszenia, w stosunku do którego został nałożony taki obowiązek.
    • ·      Wydanie decyzji o sprzeciwie stanowić będzie podstawę dla osoby fizycznej do wystąpienia z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wycinkę drzew (należy wtedy złożyć do Urzędu Gminy w Piekoszowie nowy wniosek na wycinkę drzew - taki jak obowiązywał przed 1 stycznia 2017r. - i uzyskać stosowną decyzję zezwalającą na wycinkę).
  1. OGRANICZONY CZAS OBOWIAZYWANIA ZGŁOSZENIA

Zgodnie z nowymi regulacjami zgłoszone drzewo usunąć można jedynie w terminie 6 miesięcy od dnia przeprowadzenia oględzin. Jeżeli w tym terminie drzewo nie zostanie usunięte jego wycinka będzie możliwa dopiero po dokonaniu powtórnego zgłoszenia. Procedura zgłoszenia jest taka sama jak opisana w punkcie 2.

  1. OGRANICZENIA ZWIĄZANE Z WYCIĘCIEM DRZEWA PO ZGŁOSZENIU

Jeżeli w terminie 5 lat od daty dokonania oględzin właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta będzie mieć związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosły drzewa usunięte na podstawie zgłoszenia, wówczas na właściciela nieruchomości nałożony zostanie obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzew.

  1. ADMINISTRACYJNE KARY PIENIĘŻNE

Zgodnie z nowelizacją ustawy, usunięcie drzew:

  • bez stosownego zgłoszenia,
  • przed dokonaniem oględzin przez organ,
  • w przypadku sprzeciwu organu,

skutkować będzie naliczeniem administracyjnej kary pieniężnej.

  1. 6.    ZMIANY DOTYCZĄCE INNYCH PODMIOTÓW

W przypadku wszystkich innych podmiotów, a także osób fizycznych usuwających  drzewa w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, obowiązek uzyskania zezwolenia uzależniony jest od obwodu pnia mierzonego na wysokości 5 cm od gruntu, a nie jak wcześniej na wysokości 130 cm.
Wycinka drzew, których obwody pni na wysokości 5 cm przekraczają:

  • ·      80 cm w przypadku: topól, wierzb, klonów jesionolistnych, klonów srebrzystych
  • ·      65 cm w przypadku kasztanowców zwyczajnych, robinii akacjowych, platanów klonolistnych
  • ·      50 cm w przypadku pozostałych drzew

wymaga uzyskania stosownej decyzji zezwalającej na wycięcie drzew, wydawanej przez burmistrza a w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków - wojewódzkiego konserwatora zabytków.

      7. STAWKI OPŁAT ZA WYCINKĘ

Na mocy nowej ustawy w terminie do 1 miesiąca od dnia wejścia w życie nowych przepisów minister właściwy do spraw środowiska w drodze rozporządzenia określi wysokość stawek opłat oraz ich zróżnicowanie. Do czasu wejścia w życie ww. rozporządzenia do ustalania opłaty za usunięcie zieleni stosowane będą maksymalne stawki określone w ustawie o ochronie przyrody, tj. dla drzew - 500zł/1cm obwodu pnia drzewa, dla krzewów - 200zł/1m2 powierzchni.

8. POZOSTAŁE ZMIANY

  • Z rad gmin zdjęta została możliwość podejmowania uchwał, poszerzających katalog drzew lub krzewów, na usunięcie których nie będzie wymagane uzyskanie zezwolenia, a także katalog drzew lub krzewów, za usunięcie których nie będzie naliczana opłata oraz uchwały w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie zieleni.
  • Organy wydające zezwolenia na usuwanie zieleni ponownie zobligowane zostały do uzgadniania z regionalną dyrekcją ochrony środowiska decyzji dotyczących drzew usuwanych z pasów drogowych.

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 11 maja 2017 roku o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz.U. z 2017 r., poz. 1074);
  2. 2.    Ustawa o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2016r. poz. 2134 ze zm.)

Pozostałe zmiany znajdą Państwo w tekście ustawy:

http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2017/1074/1

UG Piekoszów
 
Dane kontaktowe

Urząd Miasta i Gminy w Piekoszowie
ul. Częstochowska 66a
26-065 Piekoszów
województwo: świętokrzyskie
powiat: kielecki

tel. (+48) 41 300 44 00
fax (+48) 41 300 44 60

e-mail: gmina@piekoszow.pl
NIP: 959-14-78-926
Skrytka ePUAP: /2s59n6polh/SkrytkaESP

Dane do faktur:
Miasto i Gmina Piekoszów
ul. Częstochowska 66a
26-065 PIEKOSZÓW
NIP: 9591478926

Faktura elektroniczna:
Przesyłanie faktur elektronicznych prosimy kierować na adres e-mail: faktury@piekoszow.pl. W treści wiadomości prosimy o wskazanie referatu merytorycznego, którego dotyczy faktura.

 

Godziny pracy urzędu

poniedziałek - 7.30 do 15.30
wtorek - 7.30 do 15.30
środa - 9.00 do 17.00
czwartek - 7.30 do 15.30
piątek - 7.30 do 15.30

Burmistrz Miasta i Gminy
przyjmuje interesantów
w środy do godz. 17

Statystyki
Licznik odwiedzin:
11 378 631
Dzisiaj:
56
Gości on-line:
5
Twoje IP:
3.145.94.251
projekt i hosting: INTERmedi@ | zarządzane przez: CMS - SPI
Niniejszy serwis internetowy stosuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Informacja na temat celu ich przechowywania i sposobu zarządzania znajduje się w Polityce prywatności.
Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji zawartych w plikach cookies - zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij